روزی تو خواهی آمد

مطالبی در مورد کامپیوتر بهداشت و تغذیه مطالب اجتماعی مذهبی و....

روزی تو خواهی آمد

مطالبی در مورد کامپیوتر بهداشت و تغذیه مطالب اجتماعی مذهبی و....

نامه علی مطهری به شریعمتداری

جناب آقای شریعتمداری دامت برکاته
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
با اهداء سلام «یادداشت روز» شماره یکشنبه 20 دی ماه آن روزنامه محترم به قلم جنابعالی در رد اظهارات اینجانب در مناظره تلویزیونی اخیر را ملاحظه نمودم. نظر به وارد نبودن این ردیه، جهت تنویر افکارخوانندگان محترم کیهان لازم است چند نکته را به عرض برسانم:
1)جناب عالی این مطلب را که فتنه اخیر با نحوه نامناسب و غیراخلاقی مناظره آقای احمدی نژاد با آقای موسوی آغاز شد، رد کرده و آن را یک ادعای مضحک و خنده دار خوانده اید. همه مردم ایران شاهد بودند که آقای احمدی نژاد در آن مناظره به جای ارائه برنامه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود، به اجرای یک پروژه از پیش تعیین شده پرداخت و با لگدکوب کردن حرمت و آبروی برخی مومنان- که به گفته معصوم حرمت مومن بالاتر از حرمت کعبه است- درصدد افزایش آراء خود برآمد. این نکته روشن بود که شعار عدالت ورزی به عنوان یک ابزار برای غلبه بر حریف استفاده می شود والا اولا چرا ایشان در چهار سال ریاست جمهوری خود به فکر افشای این افراد نیفتاد و ثانیاً چرا درباره افراد مشابه در میان حامیان خود سخنی نگفت و ثالثاً چرا زمانی که آقای پالیزدار همین مطالب را مطرح کرد از او حمایت نکرد تا آنجا که وی به زندان افتاد؟ این امر هیزم آتش این فتنه را فراهم کرد و سپس آقای موسوی با ادعای تقلب در انتخابات این هیزم را شعله ور ساخت. سکوت امثال جناب عالی در قبال آن حرمت شکنی منجر به حرمت شکنی های دیگر در روزهای قدس، 13آبان، 16آذر و عاشورا شد.
نیازی به مغالطه و خلط مبحث نیست؛ سخن در این است که رئیس جمهور زمینه فتنه را فراهم کرد نه اینکه وی عامل همه حوادث بعد از انتخابات است. فتنه بدون زمینه نمی تواند متولد شود و بدون آن مناظره تخم فتنه کاشته نمی شد. این کجا و آن خود به نادانی زدن کیهان کجا که «آیا اگر علیه آقای هاشمی رفسنجانی حرفی زده شود پاسخ آن حمایت از اسرائیل و آمریکا و اهانت به امام(ره) و انقلاب و امام حسین(ع) است؟»! ضمن اینکه در آن مناظره که شور انتخاباتی بی نظیر را به عداوت میان مردم تبدیل کرد طوری القا شد که تا چندی قبل کشور در دست دزدان بوده و نیروی نجات بخش تنها چهار سال است که به فریاد آمده است. آیا این توهین به رهبرفقید و کنونی انقلاب و دریدن پرده هیبت و حرمت نظام اسلامی نبود؟ بنابراین تنها مساله توهین به آقای هاشمی مطرح نبود.
2) در اینکه جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی همواره وجود داشته و اخیراً به دلیل بهره مندی از ابزارهای بهتر تشدید شده است تردیدی نیست اما اصرار جناب عالی بر پیروی سران حوادث اخیر از فرمول دیکته شده استراتژیست های آمریکایی و اسرائیلی، گذشته از ذات خیال پرداز و واقعیت گریز شما، برای فرار از پذیرش مسئولیت اشتباهات فاحش مدیران این بحران است. لذا انصاف و عدالت در قضاوت شما جایی ندارد. بدون شک همان طور که رهبر انقلاب فرمودند «ظلم بزرگتر توسط کسانی انجام شد که ادعای تقلب را مطرح کردند» اما نباید از ظلم کوچکتر که توسط

پیشنهاد می کنم شما و چند نفر دیگر که علاقه خاصی به شعله ور ماندن آتش این فتنه دارید برای چند ماهی به یک منطقه مصفا سفر کرده و استراحت بفرمایید ... خواهید دید که این فتنه به آسانی خاموش می شود.

طرف خودی انجام پذیرفت غافل شویم. جناب عالی و همفکرانتان چنان از وحدت و آشتی می ترسید که جن از بسم الله، زیرا دوست دارید از این فرصت استفاده نموده و شخصیتهایی را از انقلاب حذف کنید و فکر می کنید دیگر چنین فرصتی به دست نمی آید. پیشنهاد می کنم شما و چند نفر دیگر که علاقه خاصی به شعله ور ماندن آتش این فتنه دارید برای چند ماهی به یک منطقه مصفا سفر کرده و استراحت بفرمایید و البته هزینه آن را دلسوزان واقعی انقلاب اسلامی خواهند پرداخت، آنگاه خواهید دید که این فتنه به آسانی خاموش می شود و قوه قضائیه فرصت خواهد یافت تا فارغ از جنجالها به تخلفات سران دو طرف این بحران قاطعانه رسیدگی کند.
3) تجاهل کرده و سوال نموده اید اینکه می گویند «دو طرف مقصر بوده اند، کدام دو طرف؟» و بعد تلاش کرده اید معترضان قانونی را با اغتشاشگران و هتاکان یکی کنید و بگویید یا باید با اسلام و انقلاب باشید و یا با هتاکان. روشن است که دو طرف کدام اند. یک طرف معترضان و منتقدان قانونی هستند که البته فرصت طلبان و مخالفان اسلام نیز در میان آنها نفوذ کرده و در پی رهبری این حرکت هستند و طرف دیگر مدیران این بحران. پرسیده اید طراحان آشتی خودشان در کجا ایستاده اند؟ پاسخ این است که آنها در جایگاه سومی در میان توده های چند ده میلیونی مردم و در کنار رهبر قرار دارند و نگران آسیب دیدن فرزند و جگرگوشه شان یعنی انقلاب اسلامی هستند.
4) این سخن بنده را انتقاد کرده اید که گفته ام «اگر فردی نظری از نظرات ولی فقیه را قبول نداشته باشد به معنی خروج او از چهارچوب نظام و اسلام نیست». در اینجا میان فکر و عمل خلط نموده اید. فکر و عقیده اگر ریشه ای غیر از حقیقت جویی نداشته باشد امری اختیاری نیست، برخلاف عمل. به همین جهت ممکن است فردی در موضوعی نسبت به نظر ولی فقیه قانع نشده و نظر دیگری داشته باشد اما چون اصل ولایت فقیه را قبول دارد در عمل تابع باشد. مادام که فردی علیه نظام اسلامی اقدام عملی نکرده است از حوزه نظام و اسلام و ولایت فقیه خارج نشده است.
اینها مسائلی است که شما به عنوان یک روزنامه نگار باید به آگاهی بخشی به مردم در اطراف آنها بپردازید نه اینکه از تحریک عواطف مذهبی مردم بدون اقناع عقلی آنها برای پیروزی بر خصم استفاده نمایید.
بدون اینکه قصد مقایسه در کار باشد باید گفت مالک اشتر و بسیاری از اصحاب خاص امیرالمأمنین(ع) باید صدها بار شاکر باشند که کیهان در آن زمان منتشر نمی شد والا آقای شریعتمداری مطمئناً با همین نوع استدلالها نام مالک اشتر را به دلیل اینکه با فرمان امیرالمأمنین(ع) برای عزل ابوموسی اشعری از امارت کوفه مخالفت کرد و حضرت، علی رغم میل باطنی با او موافقت نمود، در میان مخالفان ولایت علی(ع) ثبت می کرد! همچنین همه کسانی را که در جنگ احد نظرشان برخلاف نظر پیامبر(ص) جنگیدن با دشمن درخارج از شهر بود ضد رسالت و نبوت اعلام می نمود! همین طور بود سرنوشت حباب بن منذر یکی از سرداران اسلام که در جنگ بدر با مکان انتخاب شده توسط پیامبر برای استقرار لشکر اسلام مخالفت کرد در حالی که رسول اکرم با طیب خاطر استدلال او را پذیرفت و لشکر اسلام را به سوی مکان پیشنهادی حرکت داد. بنابراین صرف ابراز رأی مخالف با رأی پیامبر یا امام معصوم هم کسی را ضد رسالت یا امامت و ولایت نمی کند.
طبق تحلیل های خود جناب شریعتمداری باید ایشان را از مخالفین ولی فقیه دانست، چرا؟ برای اینکه وی علناً به مخالفت با برخی نظرات ولی فقیه می پردازد. مثلاً کیهان خوب می داند که چنین نیست که رهبر انقلاب دستور دستگیری سران معترضان را صادر کرده باشند ولی قوه قضائیه سر باز زده باشد. بنابراین آقای شریعتمداری با اینکه می داند بازداشت آنان در شرایط فعلی خواست ولی فقیه عادل نیست، هر روز با استفاده از بیت المال به دهها زبان برطبل بازداشت می کوبد و در جای قاضی نشسته به کمتر از اعدام هم راضی نمی شود. آیا این جز مخالفت با نظر ولی فقیه است؟ آیا طبق مبانی باطل و با اصطلاحات خود جناب آقای شریعتمداری ایشان به دلیل مخالفت با نظر ولی فقیه به جرگه «دشمنان تابلودار» نظام نپیوسته و با آنان «پالوده» نمی خورد و «پیاده نظام دشمن» نشده است؟
مناسب است که آقای شریعتمداری برای اثبات میزان پیروی خود از ولایت، فهرستی از مطالب و مقالات کیهان را که پس از تأکید رهبر انقلاب بر «جذب حداکثری و دفع حداقلی» صرفاً در این مورد به چاپ رسانده منتشر و لااقل نام یک مجذوب را اعلام نماید. البته کیهان راههای دیگری هم برای اثبات ولایت مداری خود دارد. مثلاً در قبال صدها مطلبی که بر لزوم مجازات شدید و سریع سران معترض منتشر کرده- که بدون شک رسیدگی قانونی به تخلفات آنان امری ضروری است- اگر یکی دو مطلب مستقل در موضوع لزوم پیگیری آنچه دل رهبر انقلاب را «خون» کرد (حمله به کوی دانشگاه) منتشر کرده است یادآوری نماید.
کثرت مغالطات در مطلب

جناب عالی و همفکرانتان چنان از وحدت و آشتی می ترسید که جن از بسم الله، زیرا دوست دارید از این فرصت استفاده نموده و شخصیتهایی را از انقلاب حذف کنید و فکر می کنید دیگر چنین فرصتی به دست نمی آید.

کیهان به حدی است که برای اهل فکر، روشن و پرداختن به آنها اتلاف وقت است. از جمله اینکه بنده و یا هر کس دیگر که سخن از آشتی به میان می آورد به دنبال «تطهیر» سران معترضان است! آشتی هیچ تعارضی با رسیدگی به تخلفات ندارد و تنها راه حل بحران اجرای عدالت در مورد همه است. اگر قرار بر محاکمه است، آقایان موسوی، کروبی و احمدی نژاد باید به طور همزمان محاکمه شوند گرچه تقصیر آنها یکسان نیست.
اگر مردم شریف ایران و به ویژه بسیجیان عزیز به عملکرد برخی افراد رسانه ای در طول سالیان گذشته نگریسته و تأملی در حدیث زیر نمایند رمز این مطلب را در می یابند که چرا هتاکان دو طرف ماجرا امروز به راه نمی آیند و هر روز جری تر شده و ناآرامی در کشور غذای روحشان گردیده است.
امام صادق(ع) فرمود: «هرکس به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مأمنی سخن بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد خداوند او را از ولایت خویش بیرون کرده و شیطان ولایتش را برعهده می گیرد.» افراطیون سالهاست کارشان همین است. بنابراین کسانی از هر دو طرف که قصدشان نه حل مسأله و برخورد قانونی با همه متخلفان بلکه ذلیل کردن رقبای سیاسی در نزد مردم و انجام پروژه زمین زدن این و آن است به این آسانیها به راه آمدنی نیستند. آری، جناب آقای شریعتمداری! شما و همفکرانتان جنگ نفس را حل کنید، مردم جنگ نرم را حل خواهند کرد.
مستدعی است طبق قانون مطبوعات، سطور فوق عیناً در همان صفحه از اولین شماره آن روزنامه محترم درج گردد. قبلاً سپاسگزارم.
با تقدیم احترام
علی مطهری
لینک منبع:http://rssnews.ir/News-104687.html

حضور مخالفان در تلویزیون

در برنامه پنجشنبه شب رو به فردا، دکتر علی مطهری و وحید جلیلی به بحث با یکدیگر درباره انتخابات پرداختند. به گزارش آینده، در این برنامه جلیلی روزنامه نگار و برادر دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه هیچ تردیدی درباره صحت انتخابات وجود ندارد، به انتقاد از موسوی راجع به حوادث پس از انتخابات و شرکت در ختم سعیده پورآقایی و... پرداخت و اظهار کرد؛«این آقایان هیچ دلیلی برای اقدامات شان ندارند».که مطهری با اظهار اینکه این افراد هم برای خود دلایلی دارند، گفت؛ باید به آنها هم فرصت داده شود تا در برنامه ها حضور پیدا کنند و از خود دفاع کنند. مطهری با تاکید بر اینکه فتنه ها از مناظره ۱۳ خرداد شروع شد که حرمت بین مردم و حکومت و شخصیت های نظام را زایل کرد و مردم احساس کردند برای رای آوردن هرکاری مجاز است، گفت؛ راه حل موضوع هم تنها صداقت و انصاف و عدالت است. چه اشکالی دارد آقای احمدی نژاد هم بیاید و به اشتباه خود اعتراف کند و پوزش بخواهد.

مطهری با تاکید بر اینکه مشکل اصلی حوادث بعد از انتخابات لجبازی طرفین بوده است، گفت؛ یک طرف وقتی اشتباهی کرد و این اشتباه با اشتباه پاسخ داده شد، زمینه برای حرکات و لغزش های بعدی فراهم می شود و باید بپذیریم همه در این حوادث اشتباه کردند و نباید تقصیر را به گردن یک گروه بیندازیم.

جلیلی با عنوان کردن اینکه در حوادث پس از انتخابات دعوا بر سر جمهوریت نظام بود نه اسلامیت، گفت؛ گروهی از نخبگان از رهبری می خواستند رای مردم را وتو کند و جمهوریت را زیر پا بگذارد که رهبری ایستاد و در نماز جمعه ۲۹ خرداد با شجاعت مثال زدنی و تقوا گفت جان و آبرویم را می دهم اما عقب نمی نشینم.جلیلی اضافه کرد؛ چرا گفته می شود نخبگان با احمدی نژاد نیستند و «هرچی جوات مواته، با احمدی نژاده».نه، پرفروش ترین کارگردان ده نمکی، پربیننده ترین کارگردان تلویزیونی سلحشور، پرفروش ترین خواننده سنتی افتخاری، پرافتخارترین کاریکاتوریست مسعود شجاعی و پرفروش ترین رمان نویس به احمدی نژاد رای دادند.

مطهری با اظهار اینکه یکی از ریشه های حوادث پس از انتخابات عدم تحمل مخالف از سوی حاکمیت و مردم حزب اللهی است، گفت؛ وقتی سران معترضان نظام را قبول دارند نمی توان آنها را ایادی امریکا و اسرائیل نامید. آنها ولایت فقیه را هم قبول دارند حالا ممکن است یک نظر ولی فقیه را قبول نداشته باشند باز هم خارج از نظام نیستند. مطهری با اشاره به اینکه این حرف قابل زدن در صدا و سیما نیست، گفت؛ باید بپذیریم کسی می تواند مخالف رهبری باشد اما در چارچوب نظام هم باشد و تا زمانی که دست به اسلحه نبرده باید احترامش حفظ و حرفش شنیده شود.مطهری با اشاره به سیره اهل بیت(ع) گفت؛ در حکومت پیامبر(ص) و علی(ع) هم مخالفان حضور داشتند و کسی متعرض آنها نمی شد. در این قسمت از برنامه مطهری درباره مسائل پس از انتخابات گفت؛ اقدام رهبران معترضان در عدم تمکین به قانون یک لغزش بود و آنها باید می گفتند با اینکه به نتایج انتخابات و عدم بی طرفی شورای نگهبان اعتراض داریم اما با احترام به قانون دولت را به رسمیت می شناسیم. کاری که آقای موسوی در بیانیه اخیر کرده است. اما باید بپذیریم این بازداشت های گسترده و بدون علت و طولانی مدت و این توقیف گسترده رسانه ها و نقض آزادی بیان هم پذیرفتنی نیست. مجری برنامه و نویسنده سایت رجانیوز از جلیلی خواست سخن مطهری درباره نبود آزادی بیان را نقض کند که جلیلی گفت؛ از من توقع ندارید که بگویم آزادی بیان در حد مطلق است؟ من به خاطر یک نقد به صدا و سیما از نشریه ام اخراج شدم. مطهری ادامه داد؛ البته در شرایط طبیعی آزادی بیان در کشور ما مطلوب است اما در چند ماه اخیر نقض شده است. مطهری گفت؛ به نظر می رسد افراطی های دو طرف نمی خواهند که موضوع حل شود به خصوص این طرف پس از بیانیه آقای موسوی که اتفاق خوبی بود اصرار دارند این جریان را از انقلاب حذف کنند اما مساله با این نوع برخوردها حل نمی شود و همه باید اشتباه شان را بپذیرند. اگر آقای موسوی لغزش داشته آقای احمدی نژاد هم لغزش داشته است.
گزارش : روزنامه اعتماد (www.etemaad.com)

میل به استبداد در دولتها

این تلقی که انتقاد از دولت، به معنی تضعیف رهبری است باید کنار گذاشته شود

علی مطهری:

این تلقی که انتقاد از دولت، به معنی تضعیف رهبری است باید کنار گذاشته شود

سیاست > مجلس  - عضو کمیسیون فرهنگی با متوسط ارزیابی کردن عملکرد مجلس هشتم گفت: مجلس هشتم در بعد قانون گذاری فعال بود اما کاستی‌هایی در بعد نظارتی داشته است.

به گزارش خانه ملت، وی با بیان اینکه بعد نظارتی مجلس هشتم تحت تاثیر شرایط بیرونی مجلس قرار گرفته و بیشتر انفعالی عمل ‌کرده است، افزود: برخی کارهای خلاف قانون توسط دولت انجام شده اما مجلس عکس العمل لازم را نشان نداده است.

مطهری به واگذاری سهام مخابرات به تعاونی سپاه اشاره کرد و گفت: واگذاری سهام دولتی به بخش نیمه دولتی با اصل 44 قانون اساسی منافات دارد، مانند واگذاری نمایشگاه بین المللی که البته خود دولت از این امر جلوگیری کرد.

وی واکنش نشان ندادن مجلس را مصلحت اندیشی نادرست دانست و اظهار داشت: ممکن است برخی نمایندگان تصور کنند اعتراض آنها در این گونه موارد به معنی تضعیف دولت است و با توجه به شرایط کشور نمی‌خواهند وارد این مقولات شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی با تاکید بر اینکه هیچ مصلحتی بالاتر از اجرای قانون و رعایت مصالح کشور و منافع مردم نیست، گفت: روابط سیاسی و عواطف شخصی و گروهی گاه بر اراده‌ها تاثیر می‌گذارد و موجب می‌شود مجلس در انجام وظیفه نظارتی خود کوتاهی ‌کند، در حالی که بسیاری از این نظارت‌ها به نفع دولت است گرچه در ظاهر مخالفت با دولت تلقی شود.

مطهری ادامه داد: البته گاه فضای سیاسی کشور به گونه‌ای می‌شود که نمایندگان صلاح نمی‌دانند وارد این وادی‌ها شوند و گاهی از حمایت‌های رهبری از دولت برداشت غلط می‌شود یعنی اینگونه برداشت می‌شود که ما نباید خیلی به دولت انتقاد کنیم و آن را مورد سوال قرار دهیم در حالی که به عقیده من مقصود رهبری از این حمایت‌ها چنین چیزی نیست.

وی تصریح کرد: گاه نص صریحی از رهبری وجود دارد که تکلیف روشن است اما گاه برحسب شنیده‌ها و اخبار و یا از طریق واسطه‌هایی که وجود دارد مطالبی را به مجلس منتقل می‌کنند و به نوعی اراده نمایندگان را سست می‌کنند. این، کار درستی نیست. نماینده باید به وظایف خود عمل کند.

نماینده تهران افزود: اگر مقام معظم رهبری در مواقعی احساس کنند که کاری به صلاح کشور نیست ایشان خود تذکر لازم را خواهند داد. مثلا در مساله رحیم مشایی در سال گذشته رهبری صلاح ندیدند که مباحث وی دنبال شود و خود به این موضوع خاتمه دادند.

مطهری به استیضاح کردان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برخی نمایندگان این استیضاح را به صلاح نمی‌دانستند و آن را مخالف نظر رهبری می‌دانستند ولی ما اصرار داشتیم با توجه به اختیارات و وظایف خود این کار را انجام دهیم.

وی گفت: التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه به این معنی نیست که هر کار کوچکی که می‌خواهیم انجام دهیم حتما باید ابتدا اجازه بگیریم. این امر به نوعی شانه خالی کردن از وظایف و عافیت طلبی و خیانت به حقوق مردم است. لذا معتقدم بعد نظارتی مجلس باید قوی‌تر از حال باشد.

وی به جدا شدن سازمان تامین اجتماعی از وزارت رفاه اشاره کرد و گفت: این جداسازی برخلاف قانون بود و مجلس وظیفه داشت در این باره انتقاد و سوال کرده و از آن جلوگیری کند اما چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داشتیم مجلس صلاح ندید در این باره اقدامی انجام دهد لذا این موضوع رها شد.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت قبل از انتخابات از محل فروش فراورده‌های نفتی و برخلاف مصوبه مجلس دست به واردات بنزین زد و به مصوبه مجلس عمل نکرد.

وی افزود: براساس مصوبه مجلس، دولت می‌بایست بنزین تولید داخل را به قیمت لیتری هزار ریال و بنزین وارداتی را به قیمت تمام شده عرضه نماید و از منبع دیگری برای واردات بنزین استفاده نکند و طبعا برای اجرای این مصوبه باید سهمیه بنزین داخلی را کاهش می‌داد. اما دیدیم که دولت قبل از انتخابات در سهمیه بنزین تغییری نداد بلکه 100 لیتر در ماه را گاهی به 120 لیتر افزایش داد و بعد از محل فروش فرآورده‌های نفتی، بنزین اضافه وارد کرد و مجلس نیز درباره این موضوع کار جدی انجام نداد و فقط چند نماینده تذکری در این باره به رئیس جمهور دادند.

نماینده تهران ادامه داد: هر دولتی دوست دارد دستش باز باشد و این منحصر به دولت فعلی نیست. به طور کلی هر دولتی همیشه مجلس را مزاحم خود می‌داند و میل به تمرکز و استبداد دارد. اساسا آنچه در حکومت‌های دمکراتیک مانع استبداد و دیکتاتوری می‌شود پارلمان و مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اگر در جایگاه دولت قرار بگیریم بطور طبیعی دوست داریم دستمان باز باشد و هر کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم و ممکن است حتی نیت خیری هم داشته باشیم اما در مجموع به صلاح کشور نیست.

مطهری تاکید کرد: مجلس همیشه باید از این سرکشی جلوگیری کند زیرا بطور طبیعی دولت می‌خواهد آزاد باشد. آنچه که می‌تواند عدالت را اجرا کند و هر چیزی را در جای خود قرار دهد، اجرای قانون است و ما مصلحتی بالاتر از اجرای قانون نمی‌توانیم پیدا کنیم.

مطهری با اشاره به ظرفیت و امکان سوال از رئیس جمهور گفت: مثلا سوال از رئیس جمهور باید امر عادی تلقی شود و فرضا رئیس جمهور سالی یک بار مورد سوال نمایندگان قرار گیرد.

وی توضیح داد: البته قداستی که نظام جمهوری اسلامی دارد شاید باعث شده که انتقاد، سوال و نقد دولت به معنی یک کار غیرشرعی تلقی شود و به معنی چوب لای چرخ نظام قرار دادن تصور شود در حالی که باید این فرهنگ و نوع نگرش را تغییر دهیم و فکر می‌کنم ما نگاه درستی به نظام مذهبی و جمهوری اسلامی نداریم.

عضو کمیسیون فرهنگی به سخنی از شهید مطهری اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم خود فاسد می شود و هم جامعه را فاسد می‌کند. لذا مساله انتقاد بحث مهمی است ولی این جایگاه در کشور به رشدی نرسیده که انتقاد از حکومت، نظام و دولت یک امر طبیعی تلقی شود و اعتراض به برخی کاستی‌ها یک امر عادی جلوه‌گر شود.

وی گفت: هنوز برای ما عادی نشده که عده‌ای برای اعتراض به موضوعی بخواهند مجوز بگیرند که به شکلی آرام حرف خود را بیان کنند. ما مجوز این کار را نمی‌دهیم زیرا اعتراض به مساله‌ای را به معنی اعتراض به نظام تلقی می‌کنیم و آن را منتفی می‌کنیم در حالی که این گونه نیست و این موضوع باید عادی شود.

مطهری تصریح کرد: در حالی که اگر اعتراض‌ها صورت گیرد عقده‌ها خالی می‌شود و بسیاری از اقدامات پنهانی و زیرزمینی از بین می‌رود و این مساله بسیار مهمی است که هنوز نتوانسته‌ایم آن را نهادینه کنیم.

وی گفت: متاسفانه اکنون انتقاد و اعتراض مجلس به دولت به معنی تضعیف دولت تلقی می‌شود و چون رهبری نیز از دولت حمایت کرده‌اند پس به معنی تضعیف رهبری است لذا همه باید ساکت باشند در حالی که این تلقی اشتباه است.

نماینده تهران اضافه کرد: در آستانه انتخابات، دولت پول‌های زیادی را تحت عنوان سهام عدالت در سفرهای استانی توزیع کرد و سوال عمده‌ای که بوجود آمد این بود که این پول از کجا و کدام منبع تامین شد. در حالی که بسیاری از کارخانه‌هایی که سهام عدالت متعلق به آنهاست راکد بوده و یا در حال ضرر دادن هستند پس این سود از کجا آمد که توزیع شد.

وی گفت: دولت باید مورد سوال واقع می‌شد و نیز در این باره توضیح می‌داد ولی همه این مسایل به علت شرایط آن روزها نادیده گرفته شد. اگر مطرح می‌شد این امر سیاسی تلقی می‌شد.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر هر نماینده‌ای با هر نیتی که دارد بخواهد در چارچوب اختیارات خود از دولت انتقاد سازنده کند باید از وی حمایت کنیم نه اینکه او را متهم به ضدیت با ولایت فقیه کنیم و کاری کنیم که این انتقاد صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: البته نگاه مردم ما هم باید تغییر کند و این بحث صرفا مربوط به سیاسیون نیست.

نماینده تهران افزود: گاهی غفلت می‌شود که رهبری یک وظیفه دارد و نماینده مجلس وظیفه دیگری. گاه ممکن است صلاح نباشد رهبری موضوعی را مطرح کنند اما اگر نماینده مجلس یا هر مسئول دیگری بیان کند اشکالی بوجود نیاید.

وی به زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان صلاح نبود که حضرت امام در مورد دکتر شریعتی اظهار نظر کند زیرا طرفداران متعصبی داشت اما کسی مانند شهید مطهری در این باره اظهار نظر می‌کند. پس نباید بگوییم که شهید مطهری برخلاف روش حضرت امام(ره) عمل کرده است. هر کس در جایگاه خود قرار دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: یک نظام سیاسی زنده، نظامی است که در آن دائما نقد و انتقاد وجود داشته باشد.

وی گفت: صحیح نیست در هر مساله‌ای پای رهبری را به میان آوریم لذا هر نماینده یا مسئولی باید کار خود را انجام دهد.

مطهری در بخش دیگری از این گفت و گو به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به عقیده من اینکه رهبری در مورد این لایحه تعیین تکلیف کنند اصلا به صلاح نیست. خود ما نمایندگان و دولت باید این مسایل را حل کنیم، ضمن اینکه ارجاع این لایحه در وسط بررسی در صحن علنی به کمیسیون ویژه به علت اعتراض رئیس جمهور، کاری خلاف قانون بود که از طرف رئیس وقت جلسه علنی انجام شد و نمی‌بایست صورت می‌گرفت.

وی افزود: بررسی این لایحه می‌بایست سیر طبیعی خود را طی می‌کرد و حداکثر شورای نگهبان اعلام می‌کرد که مثلا بین ماده 13 و 16 تناقضی وجود دارد و مجلس آن را حل کند آنجا مجلس می‌توانست اقدام درست را انجام دهد.

نماینده تهران با بیان اینکه ما نباید از چارچوب قانون خارج شویم، ادامه داد: این روش اصلا درست نبود که رئیس جمهور سرزده وارد مجلس شود و شروع به صحبت کند در حالی که قبلا می‌بایست اعلام می‌کرد تا سخنرانی ایشان در دستور جلسه قرار می‌گرفت اما بر خلاف آیین‌نامه مجلس، رئیس جمهور یک ربع ساعت صحبت کرد و به نوعی مجلس را تهدید کرد که اگر نظرش تامین نشود لایحه را پس می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز شهادت مدرس قرار داریم، افزود: این رفتارها با روش شهید مدرس جور درنمی‌آید. ممکن است حرف دولت حرف حق و درستی باشد اما این نوع برخورد با مجلس و ناچیز شمردن مجلس کار درستی نبود و تنها راهی که وجود داشت همین بود که بررسی در مجلس به پایان می‌رسید و پس از ارجاع به شورای نگهبان اگر نیاز به اصلاحی داشت، دولت مجددا اصلاحیه‌ای را به مجلس تقدیم می‌کرد. ما می‌بایست طبق قانون جلو می‌رفتیم زیرا اینگونه رفتارها نوعی تمایل به استبداد است و اگر مجلس جلوی این رفتارها نیاستد این امر موجب می‌شود که استبداد نهادینه شود.

مطهری در مورد تخریب برخی افراد اظهار داشت: معمولا در رقابت‌های سیاسی افراد یکدیگر را متهم می‌کنند و احیانا به یکدیگر تهمت می‌زنند و البته این امر ممکن است در بسیاری از کشورها صورت گیرد.

 وی گفت: عده‌ای از حامیان رئیس جمهور درصدد هستند از احمدی نژاد یک بت بسازند. حتی عده‌ای ممکن است بخواهند از رهبری بت بسازند و این غلط است. حتی از امام یا شهید مطهری نباید بت بسازیم.

مطهری تصریح کرد: ما باید فلسفه ولایت فقیه را بدانیم و به فرموده شهید مطهری ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است یعنی چون نظام سیاسی ما بناست که براساس اسلام باشد پس در راس این نظام باید یک اسلام شناس باشد و او ولایت ایدئولوژیک دارد که هر وقت احساس کرد که نظام دارد از جاده اسلام خارج می‌شود ایشان هشدار و تذکر دهد.

نماینده تهران تصریح کرد: این اصل بسیار مترقی را نباید به شکل نادرستی جلوه ‌دهیم تا عده‌ای فرار کنند در حالی که حقیقت و اصل آن بسیار مطلوب، پسندیده و کارگشاست.

وی گفت: بسیاری از کاستی‌هایی که حتی در خود مجلس وجود دارد ناشی از همین نوع برداشت ناصحیح است و ما باید آن را اصلاح کنیم.
لینک مطلب  شماره یک     شماره 2    ...